Nieuwe online en offline zichtbaarheid voor scholengemeenschap Onze Wijs

Voor de scholengroep Onze Wijs op Walcheren, zijn wij druk aan de slag geweest. Onder deze scholengroep vallen twaalf scholen die in Middelburg, Vlissingen, Sint-Laurens, Oost-Souburg en Arnemuiden gevestigd zijn. Deze scholen horen bij elkaar, maar dit was niet zichtbaar. Elke school is uniek en op zichzelf staand, maar ze horen wel bij elkaar. Het was alleen zichtbaar op de website en er hingen borden bij de scholen. Elke school had een ander logo en communiceerde uitingen op een eigen manier. Dit moest natuurlijk wel anders!

Onze Wijs had een sterke behoefte aan een update van de uitstraling van de Onze Wijs organisatie, de locaties van de Onze Wijs scholen en de interne communicatie aanpak. We hebben ervoor gekozen in de aanpak om te zorgen voor universele eenduidige uitstraling met behoud van de individuele identiteit van de scholen. De uitingen zullen herkenbaar, verrassend en professioneel passend bij elke Onze Wijs school zijn. Het uiteindelijke doel was om meer leerlingen te trekken naar de Onze Wijs scholen. Dat het leerlingenaantal groeit en als er meer zichtbaarheid ontstaat is goed voor alle scholen.

Uitdaging

Het zijn natuurlijk twaalf scholen met een eigen gebouw en een eigen karakter op verschillende locaties op Walcheren. De uitstraling van deze scholen moet gaan passen bij de uitstraling van het collectief van Onze Wijs zonder dat hun individuele karakter verloren gaat. Het was de taak om de scholen zowel intern als extern meer zichtbaar te maken. Dit hebben we gedaan door verschillende producten te ontwerpen en in te gaan zetten om dit voor elkaar te krijgen.

Er zijn producten gemaakt voor de scholen individueel, maar er zijn ook producten gemaakt voor de Onze Wijs algemene stijl. We hebben bijvoorbeeld voor de scholen nieuwe logo’s gemaakt. Deze logo’s zijn allemaal in dezelfde herkenbare Onze Wijs stijl gemaakt. Om de scholen ook naar buiten te communiceren, hebben de scholen een welkomstbord gekregen. Dit bord is zichtbaar aan de buitenkant van de scholen. Ook dit bord is in dezelfde stijl gemaakt en op deze manier is het een herkenbare Onze Wijs school.

Producten

Naast de huisstijl aanpassingen, hebben we ook social mediacampagnes opgezet voor verschillende scholen van Onze Wijs. We richten ons hierbij op Facebook en Instagram. Op deze manier zijn de scholen ook extern meer zichtbaar. Het gaat hierbij om te laten zien wat voor leuks er allemaal gebeurt op de scholen. De social media zorgen voor een hogere betrokkenheid van ouders. Daarnaast delen ouders berichten en wordt op deze manier ook weer een nieuwe doelgroep bereikt. Alle berichten worden in dezelfde Onze Wijs huisstijl geplaats. Het is een herkenbare stijl, maar elke individuele school blijft onderscheidend en plaats unieke dingen. We plaatsen naast foto’s ook af en toe video’s. Dit is een mooie manier om iets beter te kunnen laten zien. De reacties op de video’s zijn ook altijd heel leuk! Ook maken we voor verschillende scholen een promofilm, zoals onderstaande voor de Wilgenhof in Middelburg.

Maar op de school zelf is nog altijd veel offlinecommunicatie. Zo zijn er voor het begin van het schooljaar schoolgidsen gemaakt. Deze zijn dan gemaakt voor zowel op de website als een gedrukte versie voor bijvoorbeeld nieuwe ouders. We vinden het belangrijk om functionele papieren uitingen te maken. Zo hebben we ook jaarkalender gemaakt, waar alle activiteiten van de school opstaat. Dit maken we dan ook mooi en praktisch voor de ouders. Het is namelijk op een handige manier te gebruiken. Daarnaast zijn we ook bezig met producten te maken die binnen een thema vallen, dus een vakantiekrant en een kasteel voor tijdens een evenement.

Naast welkomstborden, zijn er ook vlaggen, borden, raamstickers en andere uitingen. We willen vooral Onze Wijs scholen zichtbaar maken. Online en offline. We willen uitdragen dat de scholen van Onze Wijs persoonlijk onderwijs aanbieden. Ze geven les met nieuwe methodes en willen de culturele kennis en ontwikkeling van de leerlingen bevorderen. Dit willen wij bij verschillende uitingen goed laten zien. Het uiteindelijke doel is ook meer leerlingen krijgen, en dan staat de manier van lesgeven toch centraal en is dat een belangrijk punt om voor een school te kiezen.

We zijn ook aan de slag gegaan met leuke opvallende uitingen. Zo hebben we ook leuke goodies gemaakt voor tijdens evenementen of leuke extra uitingen. We hebben de nieuwe huisstijl en de logo’s ook op bidons, tasjes en memoriespellen gezet. Dit zijn kleine herkenbare goodies die wel zorgen dat de zichtbaarheid extern weer wordt vergroot.

Wil je ook jouw doelgroep bereiken?

Tijdens een goede bak koffie inventariseren wij graag samen met jou de marketingbehoeftes. Spreken we snel af?

Bel 06 53672460 of mail ons via het formulier!